Online energizer: de achtbaan

Deze oefening werkt goed voor online meetings waarbij iedereen in beeld is. Het werkt het best met iets grotere groepen: vanaf 5 deelnemers. Het is een hoge-energie-oefening. Stap je mee in de achtbaan?

Starttekst:
We zijn in de Efteling en we gaan in de achtbaan. In welke stappen we? De Python of Sint Joris en de Draak? 

Tekst/actie Beweging Geluid 
Riemen vast Beveiligingshendel over je schouders trekken  
Handen aan het karretje Een virtuele stang voor je vastgrijpen  
We gaan omhoog Naar achter leunen, handen beetje omhoog Tikkend geluid van de achtbaan nabootsen  
We zijn weg Handen omhoog zwaaien  
En een bocht naar links Lijf naar links en handen mee  
Naar rechts Lijf naar recht en handen mee  
Looping Omhoog zwaaiende beweging  
Kurk Naar opzij buigen  
Omhoog etc  
Naar rechts   
Naar links   
Fotomoment: “lachen!” Zwaaien naar de camera “Lachen” 
Afremmen Achterover leunen en naar voren veren om stilstand na te bootsen “En we zijn er weer” 

Variatie:  

Geef iemand in de call de beurt door te roepen: jij zit in het voorste karretje. Wij volgen jou. En vervolgens help jij hem/haar als facilitator met minder voor de hand liggende acties als fotomoment en kurk.  

Debrief: 

Geef ze even tijd om uit te gieren. Als het weer wat rustiger wordt, kun je vragen: “lekker opgewarmd?” 

Vervolgens kun je het relateren aan het onderwerp van de dag of de thuiswerkomstandigheden. Iets in de trant van ‘Plezier hebben is belangrijk’. In beweging blijven ook. We willen niet verkrampt de hele dag achter een computer zitten. 

Energizers zijn meestal korte oefeningen die tijdens een grotere bijeenkomst kunt inzetten. Vaak zit er wat beweging in (om mensen even van de stoel af te laten komen). Het doel is om de deelnemers te verfrissen. Een goede energizer draagt bij aan het doel van de bijeenkomst – maar dan wel met een twist.

Binnen de categorie energizers en werkvormen deel ik energizers (ijsbrekers) en werkvormen die werken. Bijvoorbeeld voor online meetings, voor teams, voor MT’s, serieuze energizers, enz.

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe oefeningen. Wil jij er een met me delen? Of juist waarom je bij dit soort oefeningen aarzelt? Laat het me hieronder weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *