Als je met je werk bezig bent, doe je dat vaak met je doelgroep in je achterhoofd. Toch? Maar hoe neem je hun input mee, zonder een tijdsintensief en duur marktonderzoek* te hoeven opzetten?
Begin met een empathymap! Zo’n empathymap zorgt ervoor dat je je eigen inlevingsvermogen inzet om te bedenken wat voor vragen/gevoelens bij jouw doelgroep/klanten/ontvangers leven, zodat jij daar met jouw oplossing effectiever op kunt inspelen.
Hoe maak je een empathymap?
Neem een liggend A3 of A4 vel. Hoe groter hoe beter! Trek onderaan een horizontale lijn. Teken een cirkel iets boven het midden. Daarin komt iemand uit je doelgroep. Trek 4 diagonale lijnen naar de hoeken van de bovenste rechthoek. Of download m’n template hieronder.
En vullen maar….
Teken in het midden een poppetje; hij/zij staat model voor jouw doelgroep. Geef hem/haar een naam en het gaat nog meer leven.
Vul vervolgens de 4 driehoeken om de cirkel heen.
- Wat denkt of voelt de klant van jouw probleem of oplossing?
- Wat ziet de klant van jouw probleem of oplossing? Wat zien ze bij concurrenten? Wat zien ze anderen doen?
- Wat hoort de klant over jouw probleem of oplossing? Wat zeggen anderen?
- Wat zegt over jouw probleem of oplossing, wat zouden ze kunnen zeggen? Wat doet hij? Welk gedrag kun je voorstellen?
In de rechthoek onderaan is er links plaats voor de pijn van je klant (wat belemmert hem, welke frustraties spelen een rol?). En rechts vul je de winst van je klant in (wat wint hij, welke mogelijkheden schept dat?).
Als je dit template hebt ingevuld, heb je je beter ingeleefd in je doelgroep. Neem deze inzichten mee in het verder uitrollen van je oplossing.
Als je de smaak te pakken hebt…
- Kun je eens tijd nemen om jouw aannames bij je doelgroep te checken. Benader een paar echte klanten en bevraag hen over jouw oplossing.
- Kun je dit ook eens in je team doen. Een dergelijke exercitie helpt je het gesprek te voeren over het beeld dat jullie van je klant hebben & wat je nodig hebt om jullie werk de komende tijd effectiever onder de aandacht te brengen.
Waar ga jij het voor inzetten?
*echt marktonderzoek is altijd beter