Je hoofd, hart en handen zet je aan het werk als je moet pitchen. In deze post focus ik me op hoe jij je verhaal rond en helder krijgt.
Hoofd, hart en handen
Ken je dat? Pitch je verhaal in 30 seconden. Een elevatorpitch. Heel veel gepassioneerde ondernemers vinden dat eng. Een zekere spanning hoort erbij; het maakt dat je beter functioneert.
Hoe bereid je zo’n pitch voor? Ik focus nu even op hoe je je verhaal rond en helder krijgt.
Je verhaal is sterker als jouw onderneming voorkomt uit je passie en uniciteit én je producten daar aan bijdragen.
Daarvoor heb ik het HHH-model! HHH staat voor Hoofd, Hart en Handen.
Hoe pas je het HHH-model toe?
Pak een groot vel en verdeel het in 3 vlakken onder elkaar: hoofd, hart en handen. Vul vervolgens de vlakken in:
- Hoofd: welk plan/welke ambitie zit in je hoofd?
- Hart: welke passies en unieke eigenschappen zijn kenmerkend voor jou?
- Handen: hoe ga je dit tastbaar maken? Welke producten/diensten horen daarbij; hoe zet je social media in, etc
Vind je het eng om je pen/stift op papier te zetten? Gebruik post-its. Die kun je later verwijderen of herschikken. Als je verhaal rond is ben je klaar voor de volgende stap.
Toets het bij anderen & je krijgt waardevolle feedback
Als het voor jou logisch klinkt ben je al een grote stap verder. Maar nu volgt nog wel een belangrijke tussenstap: toets het bij anderen. Ze gaan je vragen stellen of opmerkingen maken. Deze attenderen je op de vragen die je verhaal oproepen. En met die vragen in de hand, kun jij je verhaal weer verrijken!
Vervolgens kun jij je verhaal omwerken tot die pitch! Succes!
In de praktijk
Deze week bracht ik m’n eigen model in de praktijk met collega-ondernemer en buitencoach Ellen Heijn. Het hielp ons om scherp te krijgen waar we nu precies voor staan. En toen we klaar waren, volgde een inspirerende wandeling door de natuur.
Op welk idee broed jij? Loop je ergens tegenaan? Heb je gepitcht? Laat het me weten hieronder 🙂