Tekenen is beter dan schrijven voor het onthouden van zaken. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Waterloo, Canada. Zelfs de deelnemers die niet goed waren in tekenen, onthielden nieuwe informatie beter toen ze het tekenden.
De proefpersonen kregen de opdracht iets te onthouden. Een deel moest het tekenen, een deel opschrijven, een deel kreeg opdracht het in gedachten te visualiseren en een deel kreeg er plaatjes bij te zien.
Het onderzoek werd gehouden onder jongere en oudere mensen. Vooral bij de oudere doelgroep werkte het tekenen beter om de informatie te onthouden.
Om iets te kunnen tekenen zet je namelijk meerdere gebieden in je brein aan het werk: visueel, in de ruimte, verbaal, semantisch en motorisch. En dat samenspel van breinfuncties maakt dat de informatie beter wordt verankerd.
De onderzoekers kijken nu naar mogelijkheden hoe ze dit bv. bij Alzheimerpatienten in kunnen zetten.
Wij – visuele facilitators – zetten tekenen natuurlijk al in tijdens al ons werk. Wil je het ook eens meemaken? Regelmatig verzorgen Inge de Fluiter (Schetswinkel) en ik de Workshop Visuele vocabulaire.
Tijdens de workshop ga je aan de slag met de tekenbasis en ontwikkelen we samen een vocabulaire voor jouw eigen onderwerp. Aan het eind van de dag krijg je deze tekenvocabulaire mee naar huis en heb je een goed beeld van de verschillende toepassingsmogelijkheden. Ben jij klaar voor de volgende stap? Let’s get visual!
De workshop vindt plaats in het Schetswinkel-atelier in Leiden en duurt van 9:30 tot 16:30u.
Lees hier meer over het onderzoek uit Canada.