Linkedin Stories: wat kun je ermee?

Op dit moment rolt Linkedin in Nederland de Linkedin stories uit. We zijn het al gewend op andere social media (toch?). In dit artikel beschrijven we wat ze inhouden, waarom je het zou moeten gebruiken en waar je dan op moet letten. Kortom: de mogelijkheden met Stories op Linkedin.

Wat is het nu precies?

Toen ik gisteren Linkedin op mijn mobiel opende zag ik ineens Stories bovenaan staan. Dat was ik wel gewend van Instagram, maar nog niet van Linkedin.

Stories zijn korte stukjes informatie die 24 uur lang zichtbaar zijn voor je Nederlandse connecties. Ze starten met een korte video of een foto. Je kunt er meerdere op een dag plaatsen. Na 24 uur verdwijnen ze vanzelf uit je profiel.

Frankwatching schreef er ook een artikel over.

Waarom zou je het doen?

Ik moet eerlijk zeggen: ik heb lange tijd moeten wennen aan stories op bv. Instagram. Op Linkedin zie ik er meer brood in. Waarom? Voor je zakelijke profilering. Als jij stories plaatst sta je gelijk met je snufferd bovenaan ieders tijdlijn (op mobiel, dan he?). Dus het geeft je een mooie gelegenheid om te laten zien wat je deze dagen op je zakelijke agenda hebt staan.

Het begint altijd met beeldmateriaal

Je start met een foto of een video van maximaal 20 seconden. Daarbij kun je tekst zetten en evt. wat stickers plakken. Als jij marketingmateriaal hebt, kun je dat goed gebruiken om dat daar neer te zetten. Met wat extra tekst, een vraag (‘ben jij erbij?’) of een sticker kun je mensen aanzetten om contact met je op te nemen.

Meten is weten, maar wel binnen 24 uur

Je kunt de details van de statistieken zien. Je ziet precies wie jouw story heeft bekeken. Je ziet het alleen zolang de story online staat. Dat betekent dat – als je daar waarde aan hecht – je zelf actief je views in de gaten moet houden.

Je ziet precies wie het heeft bekeken en je kunt vanuit die weergave ook direct contact opnemen met je ‘kijker’.

Eerste bevindingen

  • Ik zie de toegevoegde waarde ervan in, speciaal voor mensen die via social media hun brood verdienen. Je bent namelijk prominent in beeld.
  • Ook merkte ik dat ik ineens contact had met mensen die ik even niet had gesproken. Dus: mensen zijn geneigd erop door te klikken.
  • Je bereikt er je connecties mee. Als je social selling aanhangt (netwerk uitbreiden, relatie opbouwen, expertise tonen, de verkopen maken), dan zit deze nieuwe functie van Linkedin vooral op de laatste drie. Je breidt er niet (direct) je netwerk mee uit, maar je maakt je contacten ermee warm voor een langdurige relatie.

Mijn tips

Ga er eens mee spelen: plaats elke dag 2 stories op je Linkedin. Doe er niet meer. Mensen zijn snel overvoerd. Ik hoor je denken: wat plaats ik dan? De foto van je aankomende evenement. Een interessant citaat. Een call-to-action. Stel een vraag. Doe er leuke dingen mee.

Welke mogelijkheden zie jij? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *